torsdag 25 april 2013

Söder om Småland

Denna restaurang var en nyhet för mig. Man kanske inte tänker på den när man går förbi på dagen då det inte är skyltat så bra. Men på kvällen syns det bättre. Kanske kunde de skyltat lite bättre. Men de har nog inga problem med att få gäster ändå.

Söder om Småland ligger på Claesgatan bredvid Mitt Möllan. Ägaren ska tydligen vara samma som till Jetzt och Carib Kreol. Då kan det ju inte bli dåligt.

Jag tycker att miljön är väldigt mysig. Den påminner lite om Jetzt. Enkelt och snyggt. Man får ingen meny utan den sitter på en stor tavla på väggen. Den byts tydligen ut en gång i månaden. Sådant gillar jag. Det visar att de har inspiration och nytänkande.

Denna kväll var det Äggarulle, blomkål, blå congo, getost och hasselnöt som var det vegetariska alternativet. Vi kände att det var väldigt bra service här. Maten kom in jättesnabbt. Nästan så man blev lite förvånad.

Den här huvudrätten var något av det godaste jag har ätit måste jag säga. Den kombinationen av olika smaker smälte i munnen. Det kändes så rätt, och så gott. När man ätit upp ville man ha mer även om mättnaden sakta smög sig på. Eftersom huvudrätten var så god var vi tvungna att beställa efterrätt också. Denna dag var det Lakrits, rödbeta, fänkål och citron. En konstig kombination ja. Men väldigt god den också. I början trodde man att det bruna var choklad och man blev lite besviken. Men det stod ju inget om choklad. Sen växte smakerna i munnen och blev till något väldigt positivt. Oj vilken rolig efterrätt och oj vad ovanlig. Sådant här gillar jag också. Till den drack jag en riktigt mörk porter. Spännande!

Har ni inte varit där så tycker jag det absolut är värt ett besök. Jag kommer att gå tillbaka när de bytt ut till en ny meny.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar