fredag 15 augusti 2014

Vegolunch i Köpenhamn

Ibland besöker vegolunch andra städer och testar mat. Denna gång fick Köpenhamn äran.

Jag vill tipsa om 3 ställen.

42° Raw - På alla vanliga fik kan det vara svårt att få något veganskt eller laktosfritt. Detta är inget vanligt fik utan ett helveganskt och dessutom rawfood. Det ligger även i närheten av Ströget. Närmare bestämt till vänster efter Illum. På Pilestraede 32. Här kan man äta allt från frukost till lite större lunch. De har även ett stort utbud av färskpressade juicer och en del smoothies. Jag beställde en sandwish som hette Avocado & Pesto. En riktigt god och fräsch macka med avocado, hommus, gurka och persiljepesto. Till det en lemonad med mynta och lime. Hit kommer jag att gå igen. http://42raw.dk


Himalaya - Är man i krokarna runt Nyhavn så tycker jag absolut att man ska besöka denna restaurang. Den ligger på Herluf Trolles Gade 5. Maten är en blandning av tibetansk och nepalesisk. Själva restaurangen är kanske inget speciellt i sig. Men maten och personalen gjorde den till en fantastisk upplevelse. Det var också raka motsatsen mot själva Nyhavn där man får slåss om platserna. Här var det lugnt och skönt och bara vi och en kvinna. De verkade inte ha många gäster. Jag beställde en Aloo Cauli kosha. Blomkål, ärter och potatis, stekta i ingefära och vitlök. Till det en sås på kokosmjölk och tomat. Väldigt gott och lite annorlunda mot annan asiatisk mat. De har också en del vegetariska rätter att välja bland. En spännande restaurang helt enkelt. http://www.himalayarest.dk


Paludan bogcafe - Det här är ett favoritställe som jag gärna återkommer till. Det ligger ett stenkast från Ströget i en något lugnare miljö på Fiolstraede 10. Från Ströget går man in till vänster i Jochs passage. En bit upp på vägen där ligger det. Tyvärr har de inget direkt helveganskt att välja på men en del vegetariska rätter. Det är väl inte rätterna i sig som lockar utan atmosfären. Man kan äta en taco nacho, dricka en öl och läsa en bok. För böcker finns det gott om. Jag tog en grekisk sallad. En vanlig sallad som var lite finare upplagd. Den kändes fräsch. paludan-cafe.dk/


Har ni en smartphone så finns det bra appar som tipsar om ställen som har vegetarisk mat. Vegman och Veggo har jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar